El naixement el conte
Una mostra de les tècniques bàsiques de Gianni Rodari per a la creació d’històries. Jugarem amb les paraules. Per fer-ho només necessitem un binomi fantàstic: dues paraules escollides a l’atzar. La nostra imaginació farà la resta.
La creativitat és una habilitat indispensable per a la nostra vida quotidiana. Vivim en un món que es transforma constantment i ens exposa a una incertesa continua. Necessitem sortir del camí habitual de les rutines i crear noves rutes.
Totes les persones tenim aptituds per a la creativitat i la podem desenvolupar amb entrenament i pràctica. Convé ressaltar la importància que té que els nens treballin aquesta habilitat a l’edat que comencen a llegir i escriure. I nosaltres els hem d’ajudar.
L’experiència d’inventar és bàsica quan els nens s’hi diverteixen
Aquí teniu amb algunes indicacions que ens ajudaran.
- Convidar el nen a escriure sobre una temàtica que l’emocioni i que connecti amb el seu món interior.
- Evitar els exemples que provenen del món audiovisual i proposar els temes dels contes infantils, en el cas que els demanin.
- No fer observacions sobre la cal·ligrafia ni l’ortografia.
- L’element de creació d’històries ha de ser-hi present.
- El protagonista i creador d’històries ha de ser l’infant.
- L’edat ideal dels nens és a partir de primer de primària (7 anys).
- Treballar individualment o màxim grups de 15 infants.
- El protagonista i creador d’històries ha de ser l’infant.
- El joc és el vehicle que utilitzem per arribar a l’infant.
- Valorar el procés i la trama del relat. No el volum ni el resultat
Què és i què no és un binomi fantàstic?
Les paraules cavall-gos no constitueixen un binomi fantàstic. Suposen una correlació de paraules amb significats similars. El binomi fantàstic ens ha de portar a la combinació i substitució de paraules gos-armari per crear un canvi. Les alliberem del seu significat i les col·loquem en un ambient estrany. Aleshores ja estan llestes per generar una història.
Amb els nens, i pel seu interès, caldria parar compte a no limitar les possibilitats de l’absurd.
Possibilitats creatives
La pedra a l’estany: Una paraula pot generar altres paraules. Si volem que les paraules sorgides desafiïn el procés mecànic d’associació, al costat de cada lletra podem escriure una paraula.
A partir de ROCA sorgeixen
R – Recullen, O – Onze, C – Cabres, A – Afòniques
La hipòtesi fantasma: és una xarxa que es llança a través d’una pregunta. S’escull a l’atzar un subjecte i un predicat.
Què passaria si no existissin els diners?
Què passaria si les cadires només tinguessin tres potes?
Prefix arbitrari: o l’art de deformar les paraules. El binomi consisteix en situar un prefix davant d’una paraula qualsevol.
Microsíndria, biparaigües, descalendari, superlletra, apistola.
L’error creatiu: a cada error hi podem trobar una història.
La carn arrebossada es converteix en carn arrossegada.
Les ulleres o orelles? Potser hi ha un país on la gent no té orelles i les ulleres es converteixen en monocles. A saber quins canvis més ens portarà aquesta errada.
Jocs vells: retallar titulars dels diaris i barrejar-los entre sí. El resultat són poemes, cadenes de binomis, polinomis, etc.
La caputxeta vermella en helicòpter: Necessitem cinc paraules que formin una sèrie i que estiguin relacionades amb un conte. Per exemple: bosc, nena, flors, llop, àvia. La sisena paraula trenca la sèrie: helicòpter.
Què passa després d’una història o conte ja conegut? Per exemple: Pinotxo i extintor.
La sostracció fantàstica: consisteix en fer desaparèixer els objectes quotidians. Per exemple: desapareixen els mapes, els avions, les culleres, els deures de matemàtiques, etc.
T’animes a compartir les teves creacions al meu blog?. Envia’ns el teu nom, cognom, edat i relat per correu electrònic a ivanaares72@gmail.com i publicarem la teva història.
Les possibilitats del binomi fantàstic s’estén al món de les endevinalles, la poesia i els contres tradicionals. Es poden aplicar les tècniques de Gianni Rodari a qualsevol activitat relacionada amb la lectura o l’aprenentatge de l’escriptura. Ho podem fer a casa, a l’escola, a la sala d’espera del dentista, etc. Només necessitem dues paraules i ganes de jugar amb elles.
Els llibres m’inspiren
Gianni Rodari. Gramàtica de la fantasia. Barcelona: Labutxaca, 2016.
Gianni Rodari. Exercicis de fantasia. Barcelona: Columna, 1997.
Gianni Rodari. Contes per telèfon. Barcelona: Juventut, 2012.
Gianni Rodari. Qui sóc jo?: primers jocs de fantasia. Barcelona: Aliorna, 1989.